Wednesday, July 28, 2010

Mid Year Test


Saborjelah masa aku nak taip cerita ni, perenggan kedua terdelete la plak, puas cari button undo tak de la plak... Oklah aku taip la balik.. sob sob... Sabtu lepas ada sesi perjumpaan pasal pencapaian Mid Year Test si anak sulong aku tu kat tadika dia. Suspen lah jugak sebab dok perangat dia kalau dia dapat no 1 hingga 3 adalah nak beli adiah.


Tapi sebelum tu masa 2 minggu sebelum ujian ada aku cuti seminggu + sukan kat Arau tu. Lepastu ujung bulan 5 kira 2 minggu gak dia tak pi tadika couse sakit mata. Jadinya hari sebelum test tu aku pulun paksa dia terutama subjek math, ala ajar operasi tambah-tolak dalam lingkungan nombor tak melebihi 11 . Subjek agama -jawi tak sempat aku ajar malam tu couse pergi K-four rasanya .Kira dalam seminggu tu setiap hari 1 subjek dia test. Tention dia jadinya aku macam paksa dan tegas lah jugak.



Dan Hasil ujian Mid year si abang Long seperti di bawah


Sebenarnya aku macam takdelah nak beriya sangat dia dapat no 1 ke 3 tapi terkejut lah jugak subjek math dia leh score semua. Aku dulu pun darjah 1 punyalah teruk subjek math ni so kira berkesan lah jugak aku dok paksa dia. Namun begitu baru-baru ni aku terbaca kat paper utusan kalau boleh gunalah pendekatan santai kalau mengajar ilmu ni , kang kalau paksa sangat stress pulak anak aku tu.. huhu.
Lagipun umur 6 tahun ni bermain lebih seronok dari pelajari banyak benda, tapi aku rasa tak salah kalau kita sendiri pantau tapi biarlah takde guna paksaan . Mungkin kena ada jadual study ka, hmmm tu tahun depan lah kena buat agaknya. Lepas test ni aku biar aja dia tengok tv, di samping tu kalau pergi tadika aku sempat tanya perkembangan dia kat sana dengan beberapa orang guru.
Ohya komen semua guru dia ,masa pergi jumpa haritu rupenya dia masih malu dan senyap dalam kelas. Yelah kalau aku jadi cikgu tadika mengajar umur 6 tahun sure sronok kalau anak murid tak buat perangai, bising 1 hal lah kan, dengan kelakuan depa yang tak di duga 1 hal- ni boys lah terutamanya. Namun begitu ada peningkatan dari tahun lepas yakni lagi improve la dia punya prestasi. Oklah tu nanti bulan 10 ada lagi final test .