Tuesday, March 3, 2009

Si Sya

Syaza yang dah akan 3 thn bulan 7 ni memang berlainan sekali dengan abang dia. Now dia selalu je bergaduh dengan abang dia. Kalau tak puas hati cepat je dia karate si abg. Aku cepat -cepat alihkan si abang takut berlarutan. Mula-mula dulu aku tak perasan sangat, rupenya budak-budak ni cepat ikut contoh kalau abang dia marah dia cepat aje dia marah balik. Selalunya depa suka berebut benda , kalau ada 1 tu nak aje berebut. Selalunya aku akan bawa si abang dan pujuk bagi pada adik, cakap baik-baik ,kira suruh si abang beralah. (sian plak abang dia)

Satu lagi , oleh kerna abang dia kasar dia pun macam ikut kasar jugak dan cepat sensitif gak.Kalau aku marah tu cepat-cepat aku pujuk dia balik takut dia memendam ka sebab aku dok baca blog anne tu lebih kurang kot budak perempuan style macam ni. (lebih kurang si jasmin tu cepat sentapz kot). So sekarang aku cuba belajar control tak marah-marah dia sebab kalau aku pujuk baik-baik dukong dia ka.. cakap pelan-pelan baru boleh dia ikut.

Contoh semalam dia buat perangai tak nak pakai seluar lah, jenuh mama dia ,lepas aku pujuk baik-baik baru ok. Emm kena ada ilmu gak nak jaga anak ni terutama anak pompuan sebab depa sensitif sikit ek? . Tapi aku rasa macam ada baiknya cakap/berlembut dengan dia contoh gak semalam aku nak ke kedai siap bagitau kalau bawa dia takleh minta macam-macam tapi aku belilah gak jajan untuk 2 orang anak aku tu. Kenalah bagi depa eppy jugak kan. Moral entry ni kena banyak bersabar dalam mendidik anak-anak ni, err moral ka..ke memang dah termaktub. hiihihi