Sunday, June 15, 2008

Ehh jimat rupenya dan KL dah tak sesak sangat?

Sejak dua menjak ni di mana-mana sahaja terutama di akhbar dan jua blog persendirian heboh di perkatakan mengenai minyak. Aku tertarik menarik rencana cara-cara untuk menjimatkan minyak jadi aku ikutlah beberapa petua. Jumaat lepas aku kena bertugas di luar kawasan. Mujurlah tak sabtu ni yang memang dah plan ke kuantan.(laa kejap je masa berlalu ek).

Jadinya malam sebelum pergi aku isilah RM 40 (baper liter ek,korang calculate sendirilah(time tu dah kluar tanda minyak kena isi). Then aku ikutlah petua bawa dalam 90-100 km/j tanpa mempresskan minyak melebihi 3 par. So nak tau aku pergi/balik dalam 250 (km), dan bila sampai kl ada lagi minyak tu ,kira jimat la ni Ini bermakna kalau balik sg bakap tu tambah 70 km, maknanya kalau aku bawa slow memang confirm ajelah leh isi rm 50 aje. Sebelum ni aku kalau gerak malam tu aku isi rm 45 ,then bawa 120-130 km , kira aku cuma perlu tambah 5 ajelah ni but tak bestnya kenalah bawa slow ek.

Cuma yang tak bestnya mengantuk la pulak drive but maybe sengsorang kot drive. Err sebelum pi tu aku sempat gi serbis keta ,kira tayar ,penapis sure check baik punyalah ek di samping tu aku ikut petua angah/elf kenalah tengok barang tak berkaitan elok di kluarkan. Di samping aku buka slow aje air-cond... sekadar nak test power berkesan tak petua depa ni. Oklah ni aku rasa di samping mengelak kena saman kalau buat laju sebab aku dah ada 3 ni .(ehh merdeka day nanti ada diskaun tak ek saman hadlaju?)

Berbalik perseolan ke dua,Ya selepas herga minyak di naikkan aku tengok KL macam dah tak baper sesak bg laluan aku dok lalu lah jln genting klang - jln pahang-jln tun razak. Bulatan pahang tu kalau cuti kdg-kdg jem tapi la ni mcm kurang. Agaknya ramai ambik langkah penjimatan iaitu kurang bergerak atau menggunakan kereta kecuali kalau ada hal dan perkara penting sahaja. Agaknya ramai kot dah guna pengankuntan awam atau guna motorsikal ataupun ramai dok umah layan ulangan Euro je time cuti ni. Kira ada hikmah lah gak setakat ni tapi orang malaysia ni kan mudah lupa so maybe kembali ke keadaaan asal 2-3 bln lagi? Takpe tunggu dan lihat ajelah... ,( Ehh tu belum delinn dah pindah utara, tuan alangz pindah jakarta kira kurang lagi ni 2 kereta bulan depan... lari//////////////////////)