Tuesday, September 9, 2008

Cite hari sabtu &Takzirah lagi

Saborjela sahabat yang berada ni NY (Joe),aku dok cite pasal takzirah terus insaf dia ek dok cite pasal nak pi konsert aje . Sabtu lepas, lepas terawih ada lagi Takzirah Ramadan dari Ustaz fauzi ,guru agama Sek.Men area Kl ni. Oh ya sebelum tu sabtu dan ahad cuaca amat membestkan, tidur je aku lepas subuh tu sampai ke 10-11 pagi. Adala aku termimpi best lepas terjaga siap paksa dan plan nak sambung balik mimpi tu.. kekeke,tapi non ado lah sambungan, sebab anak anak dah terjaga so depa dok mai sendeng.

Sabtu tgh gi klinik couse anak no2 tu dok batuk & selsema. Lepastu pi K-four Cheras nak beli barang –barang skit. Balik tu hujan renyai –renyai sampai aku bantai tiduq lepas asar tu sampai dalam 6 lebih kot. Wife aku voluenter plak gi pasar malal walaupun lauk dia dah masak tapi still nak ke pasar malam yg ada jual sate kegeramaran dia,so jaga lah aku anak-anak macam biasa. But masa dia keluar tu aku dan anak –anak masih tidur lagi.

Malam pula terawih kali ni ada takzirah lagi, sebenarnya kat surau tempat aku tu hanya buat 8 + 3 (witir je) , so selalu nya lepas doa tu buat tahlil aruah pada sesiapa yang nak di samping dapat juga derma daripada penghuni yang nak hadiahkan tahlil bolehla surau beli apa-apa je makanan untuk More’ tu. Habis lebih kurang 9.40 gitu selalunya tapi aku selalunya dok tunggu la juga tambahan dah mula kamceng dengan beberapa ajk surau yang asai dari utara sana. So selalu la dok sembang dan cite pasal hal ehwal semasa, kalau guru ni depa selalunya lebih berfikiran terbuka dan senang la nak sembang.

Eh terlupa lak nak cite pasal takzirah, dapat pahala ni juga di bulan puasa yang pahalanya di gandakan.Kali ni banyak gak isinya iaitu macamana hendak mendaptkan ganjaran berpuasa di bulan ramadhan ni. Adalah juga di selitkan 1 cerita ni yang ustad bg tau elok di ceritakan pada anak –anak remaja (kalau anak dalam persekolahan pun ok). Sebenarnya dia nak relate kan dgn hubungkait sifat-sifat yang boleh di contohi semasa berpuasa iaitu seperti taat dan patuh kepada tuhan, lepas tu sentiasa berselawat ke atas Nabi . Ceritanya macam ni

Pada zaman nabi Muhammad S.A.W dahulu adalah seorang sahabat nabi ni yang inginkan atau nak kahwin dgn 1 gadis rupawan lagi menawan tapi saad nama sahabat nabi ni miskin, tidak hensem, pendek ,berkulit gelap dan tidak sesuai nak di gandingkan dng gadis tu. (ustaz tu la cite ye). Saad jumpa Nabi 1 hari lalu Nabi dapat membaca kesusahan saad ni dari air muka pun nabi dah tau. Saad pun cerita la jadi Nabi pun bagitau takpe , ambil 1 kertas, biar saya tulis nama kau dan beri jaminan yang saya setuju kau berkahwin dengan gadis tu.(kira rekmen lah ni ek)

Lalu Saad pergilah meminang berjumpa dengan bapa gadis tersebut. Alangkah sedihnya Saad pinangan nya di tolak waima di tunjukkan surat waranti tu..opsss... kekeke. Gadis tu dengan perbualan bapanya dengan saad dan hairan bapanya menolak cadangan Nabi kerana pada ketika itu Nabilah tempat mereka membuat rujukan dan mereka cintakan Nabi melebehi segalanya, kira gadis ni bersetuju andai takdir dia di jodohkan dengan Saad tersebut. Bapanya tanpa buang masa berjumpa terus dengan Nabi dan kebetulan Saad pun ada ketika itu. Bincang punya bincang dan Bapanya tanya nabi betul ke dia yang sign surat waranti dan Nabi pun Iyakan maka setujulah Bapa gadis tersebut.

Selang beberapa hari sedang Saad membuat persiapan untuk bertunang datang 1 anounsemeng bahawa peperangan menentang musuh akan berlaku, belia di perlukan dan Saad terus aja beli pedang dan ikut bersama berperang. Malang menimpa Saad perperangan tersebut menyebabkan dia gugur syahid. Nabi tersempak dengan jenazah Saad dan hairan bagaimana saad boleh juga join walau dia tengah busy nak kahwin..Lepas dia tengok mula-mula wajah Nabi berduka selang taklama Nabi tersenyum.

Sahabat hairan dan bertanya pada Nabi, jawab Nabi mula –mula aku sedih Saad tak sempat berkahwin dengan gadis pujaanya dan kemudian aku terbayang wajah Saad yang kacak di syurga di samping ramai bidadari di sekelilinya. Jadi ye adik adik, abang ,kakak semua sentiasalah berselawat pada Nabi dan kena semaikan cinta pada Nabi kerana Nabi lah yang mendapat wahyu dan di jadikan Alquran sebagai pedoman di masa kini. Sekian sahaja takzirah di hari puasa ke 8.