Friday, September 19, 2008

Puasa - terkenang dulu dulu

Alhamdulillah, sehingga hari ke 19 ni, aku masih sempat pergi Terawih walaupun ada jamuan atau makan kat luar sempat gak aku balik semula ke rumah dah pray kat surau tempat tinggal aku ni. Jemaah pulak macam dah kembali ke 30-40 orang aje. Nampaknya kalau aku mempertahakanya berjayalah aku buat sepenuhnya memandangkan sebelum -sebelum ni ada je yang berlopong. Sabtu ni dah start mlm ke 21 , kira malam-malam ganjil ni lah lebih apdal lebihkan amalan moga dapat lah berjumpa dengan malam lailatul qadar .

Aku rasa aku start sembahyang trawih ni dalam form 3 kot, sebab masa darjah 1 hingga ke form 2 aku banyak main kat luar masjid dari dok sembayang . Ingat lagi aku masa tu game yang paling best main aci ligan menyorok. Game ni di bahagi kan 2 kumpulan so kira kumpulan pertama cari la dulu kump. yg 1 lagi dan kena tepuk badan org tu kalau terjumpa sebanyak 3 kali. Lepas dapat tu org yg di jumpai kena duduk dalam kandang di bawah pokok mempelam depan mesjid kat kg aku tu.

Orang yang di cari boleh selamatkan kawan dalam kandang tapi bahaya la sikit , kang kena tepuk 3 kali dah kena masuk dalam kandang. Lepas semua dah dapat yang dok dalam kandang pula kena swapp dan cari ligan balik dan main lah macam tu sampai bila dengar aje imam habiskan terawih/witir tu bila dia sebut la -ila ha illah yang banyak kali tu. Kalau malam 7 likur time ni tak main dah acara ligan-ligan sebab dok main mercun dan bunga api lak. Ehh lupa ada gak di selitkan main meriam kabat tapi aku takdelah nak join sebab risiko beb! aku just pi tengok -tengok macam tu ja.

So lepas main tu dah penat selamba aje dok makan moreh ,yelah time tu dah penat berkejar -kejaran ,dapat aje menu roti canai ka, kea tiau goreng ka dah cukup syukur dah. Abis makan terus balik rumah dan masuk tidur... hiks

Oh Ya! aku start posa penuh macam darjah 5 atau 6 aje.,yang lain tu macam ada la tertinggal, ala dah balik rumah penat tu time mak /abah aku takde selamba je pi ambik ayaq dalam cerek minum. hehehe, tapi taklah selalu time darjah 2-3 yelah kot. Darjah 1 aku tak baper ingat plak. Itujelah ,nanti cite pasal raya plak lah