Monday, September 1, 2008

Cuti Merdeka!

Sabtu ,sebelum merdeka skull wife aku ada buat majlis gotong rotong sempena ada kem Ibadat untuk anak-anak mridnya. Pagi bangun macam biasa aku suka gi jogging dulu kasi buang lemak berlebihan nak menjelang puasa nanti. Sebab aku ada terbaca artikel time puasa nanti air dalam badan aje yang hilang, lemak hanya terbakar kalau buat exercise time puasa tu macam yoga, tai chi ke apa-apa jelah. Jadi sebelum ni belum pernah aku try exercise berlebihan tapi maybe lah aku nak try buat alang-alang dah balik 4.45(maybe 5 kot aku gerak pulang).

Lepas exercise aku singgah surau dulu ada gotong royong khas sempena ramadhan ,cuma vakum carpet aje , ibadat gak tu kan. Then baru aku pergi skull wife couse pengetua baru dia (baca: lelaki) sangat menggalakan staff bawa pasangan dan anak masing-masing berbanding pengetua lama(baca: pompuan) yang agak cerewet takleh bawa anak takut ganggu majlis katanya.

Sampai aje ada sesi penerangan cara nak sembelih kambing /lembu. Jadi aku ikuti lah dan ambik intipati macam nak sembelih kena mengadap ke kiblat, mengucap dan selawat masa nak sembelih (sama kot macam sembelih ayam ek?) . Lepastu aku ingat nak lah juga tolong tapi macam orang asing gitu so blah pi ambik anak yang rasanya dok tidur lagi. Lepas bawa anak oklah ,tak yah la nak tonjolkan diri apa-apa couse dok layan depa aja pusing 1 sekolah. Lepas lunch makan nasi berlauk kan kampung terus balik.

Malam pula ada majlis bacaan yassin untuk pelajar nak exam (pmr,spm,stp) so aku join gak dan dinner dulu sebelum magrib makan nasi lauk kari kambing plak. Lepas isyak tu balik tengok TV ajelah yang ada live kat klcc dan Dataran Merdeka. Tepat jam 12 aku dok tunggu bunga api aje, yang ada hanya kat bkt bintang dan dataran merdeka. Kalau tengok kat bilik nampaklah view bunga api tu sambil layan anak-anak lom tidur. lepas tu dok paksa anak tidur couse ada projek merdeka....(hiks)

Paginya 31 Ogos 2008, jeng jeng ,aku semangat bangun awal nak tengok siaran langsung kat tv sebelum aku plan nak jogging kat tempat biasa. Dalam 8.40 kot lepas boring macam tak best je formasi kali ni aku kluar tapi sampai sana aerobik yang biasa depa buat dah habis awal.. alaaaaaaaaaaaaaaaa, so aku jogging la pusing lake tu dalam 40 minit.

Tahun ni aku rasa macam sama aje macam tahun-tahun sebelum tu(kecuali last year), cuti selalu je pi shopping ,yelah jualan merdeka jadi aku gi Tesco dalam pukul 12, ramainya manusia sampai rasa borring je nak membeli tu.Petang pulak lepas bawa anak main kat taman area rumah aku pi jogging lagi, hehehe. Nak stamina berterawih dan tadi alhamdulilah dah beres pun terawih yang pertama. Ada gak moreh di sediakan dan jemaah pun macam deo bagitau memenuhi ruang surau tu, (tapi takle melimpah ruah ). Yelah time 10 hari nak habis ramadhan jemaah pun semakin kurang, kalau kat KL ni maybe jemaah balik kampung lah kot, kalau kat kg lak pesal leh kurang ek?

Itu aje kot hari merdeka ni tapi macam rasa tak best aja kalau tak ikuti ek, rasa macam cuti-cuti lain aje, thn depan maybe merdeka di lambat atau di awalkan sebagai menghormati bulan puasa. Ada 1 tahun aritu thn baru jatuh pada bulan ramadan (thn 2000 kot) so macam takde sambutan pun kat dataran atau klcc tu.
Cuma nak gak rasa bangga Malaysia masih merdeka dan bebas dari penjajah. Kita tak dapat merasa perit juang orang lama masa nak tuntut kemerdekaan. Ada lah tok aku pernah la cite masa zaman dulu-dulu tapi aku takleh ingat lak.

Tok Wan aku (ayah my mum) masa zaman komunis, dia jadi polis gomen, hilang bergitu sahaja di culik oleh komunis di Perak. Kuburnya entah kemana jadi aku dapat rasakan betapa sengsaranya bagi yang kehilangan orang tersayang masa nak bebaskan dari penjajah dan komunis. Aku akui banyak fakta sejarah aku takleh ingat walau subjek sejarah menjadi subjek kegemaran masa form 3. Opss terpanjang pulak so Salam Merdeka! semoga terus merdeka sampai bila-bila!