Wednesday, September 24, 2008

Raya - terkenang dulu dulu

Seperti yang di janjikan meh nak cite pasal raya plak masa aku zaman kanak-kanak dulu.Tahun 80 an ,abah aku dah pencen jadi soldier , so memang la kami 1 family tak payah pening kapla nak balik raya pulang ke desa. Abah dan Mak aku sebenarnya tinggal berdekatan aja.Agaknya jarak rumah depa tu dalam 500 meter kot. So aku ada Tok wan/ Tok kat kg tapi semenjak kecil aku hanya ada sorang je TOK, yang tiga lagi dah lama meninggal dunia. So Tok (Emak aruah abah aku) yang tinggal tu ajelah yang selalu /wajib di lawat lepas sembahyang hari raya.

So malam raya , selalunya aku dan adik -adik aku tak pi masjid dah. Kita orang tolong siapkan apa yang patut dalam umah. Tukar kain langsir lah, bersih tingkap lah , mop lantai kekadang tu. Selalunya Mak aku akan buat kan ketupat dan rendang ayam. Petang kalau ada ayam kg ,abah aku akan sembelih dan aku la kadang-kadang dok pegang kaki ayam tu. Kalau kakak aku rajin lagi, tolong lah gak dia buat kuih raya, selalu jadi tukang jaga oven ataupun tukang isi dalam balang. Selalu buat samprit , kuih kacang, dah moden skit buat la conflakes letak madu tu.

Aku macam setuju lah pagi raya kat kg merupakan saat-saat paling best lah , tu yang selalu suami -isteri berebut nak balik raya ke kg masing -masing dahulu.Pagi raya (ni masih thn 80-90 an) ,lepas bangun , mandi semua , mak dan abah aku dah ready siapkan apa yang patut, kita orang makan la ketupat tu dalam sorang 1 macam tu. Lepastu aku adik badik berbaris beramai-ramai salam ke dua orang tua. Time ni takdelah nak sedih sedih apa sangat sebab sonok dapat duit raya abah kasi.Lepastu baru adik badik semua salam masing-masing mohon kemaafan.

Lepastu baru pergi masjid, ada 2 masjid kat kg aku ni . Selalu pergi masjid yang ada kubur sebab lepastu nak ziarah kubuk tok/tokwan aku yang dah tiada tu. Lepasr je ziarah apa lagi mulalah aku dan adik, sepupu aku 2-3 orang mulalah perjalanan ziarah nak kumpul duit raya. Destanasi pertama umah Tok aku sebab umah dia paling ujung dan Tok aku yang tinggal sekali dengan Maksu ,selalu sediakan juadah hidangan ketupat dan dodol yang sedap. (err lupa nak bagitau Tok aku pun dah meninggal dah 4 tahun yang lepas). Kat situ dah dapat duit raya dah. Lepastu pergi umah Pak Jang pula, then Mak teh termasuk la umah -umah yang ada kat situ belasah gak bagi salam kutip duit cukai katanya..err takde lagikan istilah tol time tu ek.

Selalunya lah kan, kalau yang malas nak jamu hidang tu, terus je tanya nak makan kuih raya dulu dak? Kami belasah takmo aje sebab banyak lagi rumah nak di kunjungi ni. So lepastu bermulalah perjalanan sampai ke petang tak salah aku dalam 5-6 ptg sampai pi tempat yang jauh ,kira kg sebelah siap tanya ni anak sapa ni. So explain lah , anak org ni org tu, oleh kerna kami yang dtg ni banyak dari kalangan sepupu so depa dapat agak dah anak sapa.. tapi time tu orang -orang kg bagi dalam duit syiling, nak dapatkan rm 1 memang la perit sikit.. tapi oklah banyak rumah pergi sebenarnya.

Hasilnya??? wahh tahun 83-90 rasanya dapat dalam linkungan rm 100 pun dah cukup bersyukur dah. Aku pun tak ingat buat apa dengan duit tu, selain boh dalam tabung guna gak bila ikut abah aku pi pekan BM belilah mainan yang dah lama di idam-idam kan. Itu ajelah nak cite zaman dulu-dulu, segan tu segan lah tapi mak aku kata orang kg aku ni banyak yang ada kaitan, kira adik badik jauh la, elok lah pergi melawat.