Wednesday, July 2, 2008

Jalan -jalan Gi Pasar

Yuhuuu , jenuh la jugak nak citer apa ek. Itulah sure bosan kalau takde cite menarik kalau nak di bandingkan kehidupan seorang perantau di US sana atau seorang perantau lagi menempuh hidup baru sebagai pendidik di Kedah sana. Sebenarnya takdelah menarik sangat nak cite gi pasar ni tapi elok lah juga di kongsi manalah tau kot Angah nak ambik nota langkah-langkah untuk penjimatan sempena kos sara hidup semakin naik ni.

Itulah masa zaman kecil dahulu selalu lah aku tengok abah aku dok beli barang-barang dapur kalau dia balik dari keja. Mungkin sedikit sebanyak aku rasa takdelah rasa segan sebab mungkin aku pun pernah la ikut ke pasar bersama-sama abah kalau dia ajak (hari minggu ). Ohya aku rasa memang la bagus sejak aku ikut Emak aku masa dia ada dok kat KL 2 tahun lepas. Dari Emak aku lah, aku belajar cara-cara nak beli ikan yang elok atau cara-cara nak tawar harga.

Pernah 1 kali tu aku pergi pasar Chow kit adalah nyonya tu kata kat Emak aku, haiyaa u manyak untung O', anak laki u mau ikut gi pasar, anak laki gua memang tarak ikut gua datang sini .Emak aku adalah beli ikan terubuk kat dia lepastu memang Emak aku cuba kurangkan 2 ringgit lagi. Lepastu Nyonya tu kata oklah sebab anak lu ikut gua bagi diskaun lah.Jadinya sejak daripada itu aku cuba lah kutip sikit-sikit ilmu yang di beri dan yang pentingnya selepas beli selalu aje aku ucapkan saya beli ya (kena akad lah baru afdal).

Jadinya lepas aku dok ulang alik gi pasar keramat sejak dua menjak ni aku rasa takdelah macam harga barang dah mahal.Tapi aku rasa kalau diaorang tertekan dengan kos pengankuntan sure haga yang aku dok beli sekarang akan naik. Oklah aku nak cite lah sikit kat pasar tu apa yang selalu aku dok beli. Oleh kerna aku selalu aje beli ayam kat gerai budak Melayu tu selalu aje aku cuba kurangkan atau tawarlah sikit. Ayam dia pun fresh memang selalu dia sembelih kat area situ jugak. Kalau Rm 11.50 ka kalau aku minta rm 10 dapatlah juga kalau mood dia ok. Daging lembu kat brother sorang lagi tu pula kadang -kadang dia akan bagi lebih kalau aku minta dalam sekati gitu.

Ikan dekat kakak Indon tu pun kadang-kadang aku dapat murah jugak kerna pernah la aku beli ikan bawal dalam rm 9(pagi dia kata rm 12 sekilo) ,aku cuba kurang ke rm 7, dapat jugak, tapi selalunya aku beli udang, ikan sardin, termenung atau bawal kat dia. Brother yang jual sotong tu pun kadang -kadang bagi rm 3 untuk 1 pinggan sebab dia jual rm 5,selalunya sebelum tu dia jual kat aku rm 4. Tengok keadaan jugak kalau sotong dia laku dia bagi murah aje kat aku.

Sayur pula aku selalu beli dekak kakak Indon tu ,macam tadi dapatlah jimat dalam rm 1 sebab petang tadi aku ada beli carot 2 biji, jagung muda sepaket dan tambah 1 ikat bayam cuma rm 2 aje. Last sekali aku selalu beli pisang atau ubi kat Makcik sorang lagi tu, macam biasa kalau harga rm 3,dia bagi gak diskaun ikut mood dia haritu. Tapi aku rasa kalau pergi petang macam oklah jugak sebab mungkin pagi depa dah dapat untung jadi petang boleh la tawar -menawar. Jadi tips kali ini yang pentingnya kenalah beli kat orang yang sama aku rasa jadi dapat lah harga yang berpatutan. Sekian selamat membeli belah di pasar dan jadilah pelanggan tetap baru dapat penjimatan yang munasabah. :P